Zipline in het regenwoud! - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Maaike Meeuwis - de Wit - WaarBenJij.nu Zipline in het regenwoud! - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Maaike Meeuwis - de Wit - WaarBenJij.nu

Zipline in het regenwoud!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

07 December 2008 | St. Lucia, Castries

Hier weer een bericht vanuit de Carribean!

We hebben inmiddels St. Lucia bezocht waar we al vroeg in de ochtend aankwamen. Onze excursie verzamelde al om kwart over acht dus waren we vroeg uit de veren. Snel ontbijten en daarna op de kade onze groep opzoeken. Deze bestond dit keer uit 16 personen die meegingen ziplinen in het regenwoud.

We werden met een bus de binnenlanden van St. Lucia ingebracht. De reis naar het regenwoud toe was al een belevenis opzich. De weg zat vol met gaten en er waren overal veel te veel auto's op de weg. De buschauffeur deed zijn uiterste best ons zo comfortabel mogelijk te vervoeren. We kwamen door zijn geboorteplaats heen waar hij naar iedereen die we tegen kwamen moest toeteren. Dat schijnt op alle eilanden heel gebruikelijk te zijn. Er komen de vreemdste toeter geluiden uit de auto's. Wel leuk hoor.

Aangekomen bij het regenwoud werden we in twee groepen verdeeld. Wij zaten met 4 veel te dikke amerikaanse motorrijders en 2 spaanstaligen in een groep. Iedereen kreeg zijn harnas aan om later langs de staaldraden te glijden. Toen iedereen aangekleed was en ook de helmen opgezet waren gingen we naar de oefenbaan. Onze gids dacht dat wij uit een hotel kwamen. Toen zei een van die Amerikanen dat wij van het cruiseschip kwamen en toen hoefden wij in eens niet meer te oefenen. Heel vreemd. Volgens onze gids was daar geen tijd voor en gingen we gelijk door de gondel in. Deze noemen ze hier de aerial tram. Hij is geleverd door doppelmeijer, sommigen van jullie misschien wel bekend uit oostenrijk. Nadat de gewichtsverdeling was gemaakt, dit viel niet mee met die Amerikanen, mochten we instappen en werden we omhoog het regenwoud in gebracht. Onderweg hebben de hele mooie planten en bomen en bloemen en vogels gezien. Heel veel planten groeien in het regenwoud van boven naar beneden en groeien op andere planten. Sommigen doden zelfs uiteindelijk hun gastheer. Varens zijn daar echt gigantisch groot. In het regenwoud komen veel soorten vogels voor en ook vogelspinnen die we gelukkig niet gezien hebben.

Boven aangekomen moesten we een stuk lopen om bij het begin van de zipline te komen. Onze Amerikanen hadden er veel moeite mee. Het was een wandeling van ongeveer 10 minuten en we moesten wel een keer of 6 stoppen om uit te rusten. Daarna werden we aan de staaldraad vastgemaakt met het harnas. Er werd een korte uitleg gegeven over wat te doen als je de overkant niet haalde en hoe je jezelf recht kon houden. Bij ons ging het prima. Een Amerikaan moest steeds handmatig naar boven klimmen en het spaanstalige meisje gleed helemaal terug naar het midden. Gelukkig verstond ze geen engels en bleef ze daar gewoon hangen tot de begleider haar kwam halen. Het waren 10 ziplines en de omgeving was prachtig. Het is heel leuk om met zo'n gang door het regenwoud te roetsen hoog boven de grond. De platforms tussen de lijnen zaten in de bomen. Als je daarop aan kwam werd je eerst vastgemaakt aan een lijn en daarna pas losgemaakt van de zipline zodat je niet kon vallen. Er stond ook een hek om heen. Ik heb geprobeerd alles te filmen en ben benieuwd of dat gelukt is. We zullen zien.

Aan het eind van het traject moesten we terug lopen naar de gondel waar water op ons stond te wachten. Toen met de gondel weer naar beneden waar we onderweg weer prachtige dingen hebben gezien. Beneden stond de rumpunch op ons te wachten en daarna gingen we met de bus weer terug naar het schip. We werden afgezet bij de locale markt in Castries die we ook nog even bekeken hebben. Daarna terug naar het schip waar we de rest van de middag aan het zwembad doorgebracht hebben.

Groetjes,

Axel & Maaike